In de huidige huizenmarkt is er veel vraag en weinig aanbod in Eindhoven. Dat lijkt een uitstekende kans om je huis zelf te verkopen. Maar waar moet je beginnen? En waar moet je als verkoper op letten? Wij zetten de belangrijkste informatie voor u op een rij.
Zorg ervoor dat u goed voorbereid bent
Als u uw huis gaat verkopen zonder makelaar, zult u veel zelf moeten regelen. Zorg dat je voldoende tijd hebt om alle praktische zaken af te handelen. Zo is het verstandig om zoveel mogelijk relevante informatie en documenten van uw huis te verzamelen in een verkoopdossier. De volgende documenten zijn belangrijk voor potentiële kopers en/of bij de notaris:
- Akte van levering (bewijs van eigendom woning)
- Ingevulde lijst van zaken
- Garantiebewijzen en contractstukken
- Een geldig energielabel voor de woning
- De meest recente WOZ-beschikking en gemeentelijke aanslagen (watersysteemheffing, zuiveringsheffing en verontreinigingsheffing)
- Bij scheiding: akte van verdeling
- Bij overlijden: akte van erfrecht
Vraagprijs bepalen woning Eindhoven
U bent klaar voor de verkoop van uw woning, maar voor welk bedrag zet u de woning te koop? Het vaststellen van de vraagprijs is onder meer afhankelijk van de woon- en perceeloppervlakte van de woning. Ook de staat van onderhoud en de regio/buurt waarin uw woning staat is belangrijk.
Wilt u precies weten hoeveel de huizen in Eindhoven gekost hebben? Vraag dan de aankoopprijzen op. Het Kadaster registreert verkoopgegevens van alle woningen in Nederland. U kunt de aankoopprijs van willekeurige woningen voor een klein bedrag opvragen via de website van het Kadaster.
Maar wat uw huis, volgens diverse berekeningen, waard zou moeten zijn is soms veel minder belangrijk dan wat u er nu daadwerkelijk voor kunt krijgen. Als u echt wilt verkopen, richt u dan vooral op de huidige concurrentie oftewel de andere woningen die nu ook te koop staan.
Huis verkoopklaar maken in Eindhoven
Gaat u uw huis verkopen? Dan wilt u natuurlijk een goede eerste indruk maken. Een gedegen voorbereiding is het halve werk. Loop kamer voor kamer door het huis en kijk welke kleine gebreken u vindt. Denk aan lekkende kranen, afbladderende stukken behang of losse deurklinken. Dit zijn gebreken die u zelf vrij snel kunt verhelpen, maar waardoor uw huis er meteen een stuk beter uitziet.
Het lijkt vanzelfsprekend, maar vergeet niet uw huis op te ruimen. Kijk kritisch naar de spullen en bepaal wat wel of niet nodig is. U kunt bijvoorbeeld het beste tekeningen, foto’s en kaarten wegdoen. Die vindt u misschien heel gezellig, maar een potentiële koper zal het waarschijnlijk als rommelig zien. Als u alles heeft opgeruimd, ziet het huis er meteen een stuk ruimer uit.
Promoot uw huis in de regio Eindhoven
Het promoten van uw woning is belangrijk. U wilt immers dat uw woning onder de aandacht komt van zoveel mogelijk kopers op de woningmarkt. Om uw woning zo goed mogelijk te presenteren zijn bepaalde elementen onmisbaar:
Professionele foto’s laten maken
Goede en aantrekkelijke foto’s geven een positieve eerste indruk van uw woning. Ze vormen het belangrijkste onderdeel van de presentatie van uw woning. Wilt u ervoor zorgen dat uw woning optimaal tot zijn recht komt? Huur dan een professionele fotograaf in.
Schrijf een pakkende verkooptekst
Naast foto’s heeft u ook een pakkende verkooptekst nodig om de aandacht op uw huis te vestigen. De beschrijving hoeft niet heel lang of uitgebreid te zijn, maar het is wel belangrijk om de belangrijkste (onderscheidende) kenmerken van uw huis op te sommen. Het voordeel van het schrijven van uw eigen verkooptekst is dat u als geen ander weet wat uw huis zo geweldig maakt.
Kies uw promotiemiddelen
Om uw huis onder de aandacht te brengen is het belangrijk om te bepalen welke promotiemiddelen u wilt inzetten. Gaat u online? Of maakt u liever alleen reclame in de buurt? Of allebei? Afhankelijk van de mogelijkheden heeft u een aantal opties:
Rondom huis en buurt: plaats promotiemiddelen op, aan, in, rond en bij uw huis. Denk aan werfborden, raamposters en verkeersborden.
Uw persoonlijke netwerk: laat familie, vrienden, buren en collega’s weten dat u uw huis te koop zet. Hier kunt u ook social media inzetten.
Online promotie: de meeste kopers beginnen hun zoektocht naar een huis op internet. Het is dus verstandig om uw huis op verschillende plaatsen aan te bieden. U kunt er ook voor kiezen om een hele website over uw woning te maken, die u vervolgens op social media kunt promoten.
Let op: alleen makelaars mogen een advertentie plaatsen op Funda. Wilt u uw woning op Funda hebben staan, dan kunt u een internetmakelaar inschakelen.
Bezichtigingen in Eindhoven houden
Als u uw huis zelf gaat verkopen, dan doet u zelf de bezichtigingen. En dat heeft zo zijn voordelen. U weet immers het beste wat de unieke kenmerken van uw huis zijn. Bovendien bent u niet gebonden aan kantooruren voor bezichtigingen en kunt u de tijd nemen om kijkers rond te leiden.
Bij een bezichtiging wilt u dat potentiële kopers zich het huis zo snel mogelijk toe-eigenen. Ze moeten niet het gevoel hebben dat ze uw huis aan het bekijken zijn. Zorg er daarom voor dat u onnodige prullaria wegwerkt. Loop voor bezichtigingen door het huis om de boel recht te zetten en de laatste rommel op te ruimen.
Let op: Als verkoper van het huis heeft u een mededelingsplicht naar de koper. Dit betekent dat de verkoper de koper moet informeren over kenmerken van het huis en het perceel die belangrijk zijn voor de koper om te weten, zoals gebreken die de verkoper kent en die niet direct duidelijk zijn voor de koper.
Onderhandelen woning Eindhoven
Heeft u een bod op uw huis ontvangen? Dan kan het onderhandelen beginnen. U kunt het bod accepteren, afwijzen of een tegenbod doen. Doet u een tegenbod, dan bent u in onderhandeling.
Onderdeel van de onderhandelingen kunnen ook de ontbindende voorwaarden zijn. Ontbindende voorwaarden geven de koper de kans om de koop te ontbinden. Komt u tijdens de onderhandelingen tot overeenstemming met de koper, dan worden de ontbindende voorwaarden opgenomen in de koopovereenkomst.
Tip: bepaal vooraf waar u staat in de onderhandelingen. Wat wilt u het liefst? Wanneer wilt u ‘ja’ kunnen zeggen tegen een voorstel? En wanneer ‘nee’? De beste onderhandelaars zijn goed voorbereid, zodat ze met vertrouwen het onderhandelingsproces ingaan.
Koopcontract opstellen & tekenen
Bent u het met de koper eens geworden over de prijs en de voorwaarden? Dan kan de koopovereenkomst worden opgesteld. Hiervoor kunt u een model koopovereenkomst gebruiken. Dit is een standaardcontract dat veel makelaars ook gebruiken.
Wilt u zeker weten dat u alles goed in het contract hebt gezet? Dan kunt u het contract laten controleren door een advocaat in Eindhoven
Woning overdracht Eindhoven
In overleg met de kopers maakt u een afspraak met de notaris in Eindhoven. De notaris stelt een zogenaamde akte van levering op die door u en de koper wordt ondertekend. Op dat moment betaalt de koper de koopsom en zorgt de notaris voor eventuele hypotheekbetalingen. Tot slot overhandigt u de sleutels aan de koper, die vanaf dat moment officieel eigenaar is van de woning.
Wilt u graag een deskundige spreken?
Gratis verkoopadvies van experts
✔ Hoe te verkopen voor het meeste geld. ✔ Wat te doen als je huis niet wil verkopen. ✔ Hoe snel verkopen en toch een goede prijs te krijgen.